Morski Szlak Jedwabny stanowi morską część chińskiej inicjatywy Pasa Szlaku i Drogi, mającej na celu zapewnienie pozycji globalnego mocarstwa Państwa Środka. Chińskie inwestycje i nowe sojusze stoją kością w gardle Ameryki.
Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni jako jedyna polska jednostka naukowo-badawcza we współpracy z PKP S.A., rozpoczął realizację projektu ePIcenter - “Fizyczny internet i synchromodalność w zwiększaniu efektywności transportu w ramach globalnych łańcuchów logistycznych”.
W ramach nowego planu pięcioletniego na lata 2021-2025 Chiny zamierzają budować „Polarny Szlak Jedwabny" i brać aktywny udział w rozwoju regionu Arktyki.
W wielu publikacjach o rozpoczętych we wtorek manewrach Wostok-2018 media we Francji zwracają uwagę na odrodzenie potęgi militarnej Rosji, rozważają ewentualność wybuchu nowej wojny światowej i zastanawiają się czy sojusz z ChRL to rzeczywistość czy tylko fasada.
Nowoczesne technologie kierunkiem rozwoju gospodarki morskiej na świecie i w Polsce to motyw przewodni tegorocznej edycji Forum Gospodarki Morskiej Gdynia.
Aż 14,5 mld dolarów wydały Chiny w zeszłym roku w krajach leżących wzdłuż nowego jedwabnego szlaku. To aż 8,5 proc. wszystkich inwestycji Państwa Środka w zagranicznych krajach poinformowało chińskie Ministerstwo Handlu podczas spotkania z szefami 93 think tanków i instytutów badawczych.
O nowym Szlaku Jedwabnym - szansach i zagrożeniach dla Europy Środkowej i Ukrainy rozmawiali w piątek eksperci w podrzeszowskiej Jasionce (Podkarpackie) na Forum Europa-Ukraina. Wskazywali na konieczność pogodzenia różnych interesów narodowych.
Targi logistyczno-transportowe CILF (China International Logistics and Transportation Fair) oraz podpisanie listu intencyjnego z największym portem prowincji Guangdong - Guangzhou, były głównymi powodami wizyty przedstawicieli zarządu Port Gdańsk w Chinach. Wpisuje się ona także w ideę reaktywacji Jedwabnego Szlaku jako strategicznego chińskiego projektu ekonomicznego.
W ciągu ostatniej dekady aż o 18,2 proc. rocznie rosła wymiana handlowa Chin z krajami leżącymi wzdłuż Morskiego Szlaku Jedwabnego. Jej udział w łącznych obrotach towarowych w Państwie Środka wzrósł dzięki temu do 20 proc. Z czasem ten szlak ma dodatkowo zyskać na znaczeniu.
Produkcja chińskiej gospodarki morskiej wciąż wzrasta. W zeszłym roku wyniosła ona 988 mld dolarów, o 7 proc. więcej niż w 2014 r. – wynika z danych Państwowej Administracji Morskiej (SOA).
Dostawy cementu i betonu do budowy elektrowni jądrowej będą dużym wyzwaniem
Ukraińcy informują o zatopieniu rosyjskiego trałowca
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku